HFChat Box

Thursday, October 16, 2008

polis tangkap demonstran di plentong!solidariti semua!

BERITA PENGUSIRAN DAN PEROBOHAN RUMAH,SERTA TINDAKAN REPRESIF DAN PENANGKAPAN POLIS TERHADAP PENDUDUK DI KAMPUNG BARU PLENTONG TENGAH , JOHOR BAHRU OLEH DEVELOPER BUKIT LENANG SDN.BHD.

15 Oktober 2008: Masayarakat di Kampung Baru Plentong Tengah, Johor, Malaysia mengadakan malam pertemuan bersama penduduk kampung dan sebahagian partisan dari luar serta NGO dan Kolektif yang ada di Malaysia. Musyawarah ini dilaksanakan dalam rangka perlawanan terhadap Developer Bukit Lenang yang akan menggusur kampung mereka pada besok harinya tanggal 16 Oktober 2008. Beberapa Ahli pengurus Kampung memberi arahan serta semangat kepada setiap penduduk agar terus bertahan serta melawan penggusuran secara paksaoleh pihak deveploer, walaupun pengeshan dari Mahkamah Malaysia belum menandatangi kesefahaman kepemilikan tanah kampung itu sebenar.

Pada sebelah malam hari juga di adakan pemutaran film documentari tentang pengusiran oleh pihak berkuasa daerah disalah satu kampung yang terletak di selangor ,Malaysia serta pemutaran tentang ” Mari Beraktivisme” yang mengisahkan tentang sebuah kolektif di kuala lumpur mengisi agenda kolektif dengan berbagai aktifitas seperti Food Not Bomb, serta kesenian.pemutaran film berakhir pada jam 00.30 dan dilanjutkan dengan Solat Hajat dan doa bersama oleh masyarakat kampung.

Sehingga jam 4 pagi masyarakat kampung terus berjaga-jaga agar kampung mereka dalam keaadaan selamat. Seperti yang dikatakan oleh Pak Taslim,”kami akan terus bertahan sehingga penempatan baru di Bukit Dagang siap”. Masyarakat kampung sehingga ke hari ini masih dalam status tidak jelas yang mana pertikaian tanah telah berlangsung selama hampir 23 tahun. “sekiranya mereka masih juga melakukan perobohan,mereka telah menghina mahkamah dan saya siap melakukan apa saja jika itu akan tetap tejadi” kata pak kasim yang bertindak sebagai ketua keselamatan Kampung Baru Plentong Tengah.

16 oktober 2008: Jam 7.30 pagi Masyarakat kampung mulai berangsur-angsur mendatangi tempat aksi berlangsung. Diperkirakan seribu orang masyarakat kampung akan turun untuk aksi pagi ini untuk melakukan aksi menolak penggusuran yang akan di lakukan oleh pihak Deveploper. Disamping itu kekuatan pihak polis yang berseragam diperkirakan seramai 200 orang , SB ( special Branch ) seramai 100 orang,dan FRU seramai lebih 100 orang dan sebuah helikopter yang mengintai dari udara. Terlihat juga ada puluhan masyarakat kampung yang masih berkumpul di masjid. Pada mesyuarah tetutup semalam, masyarakat kampung juga berantisipasi jika adanya provokator yang akan menimbulkan kericuhan pada aksi protes di jalankan.dalam pembicaraan itu juga antisipasi terhadap pihak polis yang berpakaian preman juga di waspadakan, sekiranya mereka akan menyelit masuk kedalam kumpulan masyarakat.

Jam 8.
49: pagi AJK memberi himbauan kepada masyarakat kampung yang masih belum turun kejalan untuk bersama turun untuk menyambut tetamu istimewa (Developer Bukit
Lenang Sdn Bhd). Terdengar bacaan ayat suci Al Quran dari Masjid yang mengiringi perjuangan masyarakat kampong untuk tetap bertahan dan menuntut hak mereka sampai itu semua tertunaikan oleh pihak deveploper.

Jam 9.15 pagi: perhimpunan penolakan telah berkumpul semua di pintu masuk utama ke kampung . Pihak polis mengarahkan pasukan FRU untuk berada kelompok masyarakat dalm tujuan mengawal agar tidak terjadinya kericuhan dalam aksi. Pihak Polis cuba menangkap Encik Kasim yang bertindak sebagai ketua keselamatan, atas sebab di anggap sebagai provokator. Aksi berjalan dengan damai pada awalnya,dan masyarakat juga telah di himbau agar tidak melakukan tindakkan agressif.

Jam 9.30 pagi: negosiasi antara peguam dan pemaju sedang berjalan.

Jam 10.25 pagi : Pemaju mendapat perintah tanpa notis bertulis dari mahkamah untuk merobohkan rumah-rumah kosong. Terlihat juga beberapa jentera berat untuk perobohan.

Jam 10.30 pagi : peguam memberitahu penduduk kampung bahwa hasil perundingan dengan pihak pemaju gagal, dan pihak berkuasa memberi arahan perhimpunan bersurai dalam masa 10 menit.

Jam 10.32 pagi : belum sempat 10 menit waktu yang di beri, FRU terus melakukan kekerasan terhadap pendemo yang sedang melakukan aksi duduk dengan menolak dan memukul para pendemo. AJK Keselamatan, Encik Kasim di tangkap secara paksa dan dipukul tanpa belas kasihan. Disamping itu juga beberapa orang penduduk, Encik Meon dan Encik Hassan di pukul oleh FRU hingga pingsan dan di bawa lari ke Hospital. Terlihat juga seorang wanita Tionghoa berusia 60tahun di pukul hingga tersungkur ke tanah. Anak-anak juga turut mendapat kekerasan yang tak sepatutnya.Pihak polis juga menangkap siapa sahaja yang berada di dalam perhimpunan itu. Turut di tangkap dua orang aktivis dari SUARAM, dan 3 orang dari Kolektif A//LC. Menurut informasi yang di dapat sekitar 45 orang lelaki dan wanita telah di tangkap oleh pihak polis .

Jam 10.44 pagi : Jentera berat di iringi pihak polis memasuki kawasan kampung dan merobohkan rumah penduduk. Masyarakat tidak dapat berbuat banyak kerana tertekan oleh penjagaan yang diiringi oleh tindakan represif.

Jam 11.00 pagi : masyarakat kembali memenuhi halaman masjid, dan terlihat kesedihan atas kegagalan mereka untuk mempertahankan kampung.

Jam 11.20 Pagi: Peguam lansung menuju ke Balai Polis Johor Jaya dengan tujuan menjamin mereka yang tertangkap. Tapi peguam tidak di benarkan masuk oleh pihak polis atas sebab akan mengganggu jalannya siasatan.

Jam 2.42 petang: mereka yang di tangkap masih lagi di soal siasat oleh Pihak Polis, dan mendapat informasi, 4 orang peguam yang telah dihantar ke balai polis masih lagi tidak dapat berjumpa dengan tahanan.

Sekian saja informasi yang dapat kami sampaikan, dan kami akan menyampaikan informasi lebih lanjut.

Diisi oleh : Abdul Gapur ( Ahimsa Independence Media, Batam Indonesia yang saat ini berada di tempat kejadian)

No comments: